Hoe ik langer over mijn masterscriptie heb gedaan dan over mijn proefschrift (2024)

Ik heb veertien jaar lang gestudeerd, zonder te weten dat ik autisme had. Ik heb een bachelor afgerond (in vijf jaar) en een onderzoeksmaster (in negen jaar). Na mijn diagnose heb ik als buitenpromovendus een deeltijd promotieonderzoek afgerond (in zes jaar). Zeven jaar lang kon ik, tijdens mijn master, bijna niet academisch presteren, ook al presteerde ik de jaren ervoor en de jaren erna goed. Hierdoor heb ik zeven jaar over mijn masterscriptie gedaan, waar een half jaar voor staat, wat een jaar langer is dan over mijn veel omvangrijkere proefschrift. In dit artikel vertel ik hoe dat zo gekomen is, als voorbeeld van wat er mis kan gaan bij studenten met autisme en hoe dit te overwinnen is.

Boven, F. (2024). Hoe ik langer over mijn masterscriptie heb gedaan dan over mijn proefschrift. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 23(2): 60-64

Publisher link

Holistisch kijken naar autisme: de klassieke theorieën van Asperger en Kanner (2022)

Kanner en Asperger behoorden tot de eerste generatie ‘kinderpsychiaters’ die onderzoek deden naar autisme bij kinderen. Op basis van hun klinische ervaring als kinderarts ontwikkelden zij een verschillende theorie over autisme. Er waren wel overeenkomsten: beiden zagen ze autisme als een emotionele stoornis, in plaats van een cognitieve. De namen Asperger en Kanner zijn bekend in het autisme onderzoek. Delen van hun theorieën zijn echter vergeten of onbekend gebleven en worden hier weer gepresenteerd. Beiden beschreven zij een diagnostisch proces dat is onder te verdelen in gedragingen, persoonlijkheid en ontwikkeling. Daarnaast hadden zij ideeën over psychotherapie, waarbij aansluiting bij het individuele kind centraal stond. Hoewel het klassieke theorieën zijn, uit een tijd waarin er nog geen empirisch onderzoek was naar autisme, kunnen ze nog steeds dienen ter inspiratie.

Boven, F. (2022). Holistisch kijken naar autisme: de klassieke theorieën van Asperger en Kanner. Tijdschrift voor Psychotherapie 48(6): 454-467.

Publisher link

De conceptualisering van ASS als een contactstoornis door Frankl, Asperger en Kanner (2022)

Nederlandse samenvatting van 16 pagina’s van mijn proefschrift ‘Solitary persons’. Overzicht van de autisme theorieën van George Frankl, Hans Asperger en Leo Kanner.

Boven, F. (2022). De conceptualisering van ASS als een contactstoornis door Frankl, Asperger en Kanner. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme 21(3): 36-52.
https://doi.org/10.36254/WTA.2022.3.03

Publisher link

Autisme als contactstoornis (2022)

De eerste theorie van autisme was dat het een contactstoornis is. Het artikel geeft een kort overzicht van dit idee zoals het werd ontwikkeld door George Frankl, Hans Asperger en Leo Kanner.

Boven, F. (2022). Autisme als contactstoornis. De pedagoog, 23(2): 14-16

Solitary Persons? The Conceptualisation of Autism as a Contact Disorder by Frankl, Asperger, and Kanner (2022)

Solitary Persons? describes the autism theories of George Frankl (1897-1975), Hans Asperger (1906-1980) and Leo Kanner (1894-1981). These medical doctors were among the first to work with autistic children. Frankl’s role in the history of autism was discovered in 2015 and is clarified here. Asperger and Kanner are well-known founders of autism research, but this dissertation presents new discoveries about their work and a new interpretation of their work as a whole.

Frankl, Asperger and Kanner each had a metaphor for autistic children. Frankl used a ‘prisoners’ metaphor: he believed that autistic children, even when they are with other people, are stuck in a solitary state: they do not express how they feel or notice such expressions in others. Asperger’s metaphor for autistic children was that they are ‘machines’. He believed that autism involves an overdevelopment of intellect and of independence from the environment. Kanner wrote that autistic children are ‘barometers’, sensitive to the emotional climate in their home. He believed that autism is an emotional disorder that affects and is affected by the whole personality.

Contemporary theories of autism usually explain only some of its symptoms. This conceptual-historical study is a search for older theories of autism that conceptualise its entire symptomatology.

Boven, F. (2022). Solitary Persons? The Conceptualisation of Autism as a Contact Disorder by Frankl, Asperger, and Kanner. Eburon.
https://doi.org/10.33612/diss.198178158

Paperback E-book Respository universiteit

Towards an Ethics of Autism: a Philosophical Exploration, door Kristien Hens (2021)

Boekbespreking van een filosofische reflectie op autisme door de Belgische bio-ethicus Kristien Hens.

Boven, F. (2021). Towards an Ethics of Autism: a Philosophical Exploration, door Kristien Hens. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 20(4), 50-51
https://doi.org/10.36254/WTA.2021.4.05

Hans Asperger en de nazi-ideologie (2021)

Hans Asperger werkte onder het naziregime toen hij zijn theorie over autisme voor het eerst publiek maakte. In navolging van publicaties in 2018 van de historici Herwig Czech en Edith Sheffer werd in de internationale wetenschappelijke literatuur en in Nederlandse kranten beweerd dat Hans Asperger samenwerkte met de nazi’s en dat zijn theorie van autisme gebaseerd was op de nazi-ideologie. In dit artikel wil ik deze twee claims nuanceren door ze beter te onderscheiden. De eerste claim is door sociaal-historici goed te onderzoeken. De hoofdlijnen van hun meest recente bijdragen vat ik samen in het eerste deel van het artikel. De tweede claim vraagt om aanvullend onderzoek vanuit de conceptuele geschiedenis. Hier lever ik mijn eigen bijdrage aan de discussie, door te analyseren wat de conceptuele structuur was van Aspergers werk, wanneer hij deze ontwikkelde en door wie deze werd beïnvloed. Ik laat zien dat zijn theorie van autisme niet gebaseerd was op de nazi-ideologie, hoewel hij werkte in de context van de nazipsychiatrie.

Boven, F. (2020). Hans Asperger en de nazi-ideologie. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 20(2): 34-51
https://doi.org/10.36254/WTA.2021.2.04

Publisher link

De opkomst van ‘autismevriendelijkheid’ in Nederland (2020)

Sinds 2009 is in Nederland de term ‘autismevriendelijk’ opgekomen als aanduiding voor diensten of organisaties die claimen geschikt te zijn voor mensen met autisme. Een voorbeeld zijn autismevriendelijke filmvoorstellingen voor autistische kinderen, waarbij het geluid gedempt wordt en van tevoren wordt toegelicht wat kinderen kunnen verwachten. Het artikel beschrijft de conceptuele geschiedenis van hoe de term ‘autismevriendelijk’ in 2009 in Nederland werd geïntroduceerd en in vijf jaar tijd uitgroeide tot een term met landelijke bekendheid. Vervolgens wordt een breed scala aan initiatieven beschreven die autismevriendelijkheid ofwel indirect bevorderen, ofwel direct realiseren, de laatste categorie in zes sectoren: film, hogeschool, kermis, rijles, musea, sport en gemeente. Het artikel beschrijft welke betekenis aan de term is gegeven door betrokkenen bij zulke initiatieven. Tot slot wordt in de conclusie deze historische ontwikkeling kort geduid en wordt de gemeenschappelijke structuur beschreven van autisme vriendelijkheidsinitiatieven.

Boven, F. (2020). De opkomst van ‘autismevriendelijkheid’ in Nederland. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 19(2), 2-19.

Download PDF Publisher link

Special interests and inclusive academic learning: an autistic perspective (2018)

Many people with an autistic spectrum condition have one or more “special interests” which is more restricted, and which they pursue with more than average intensity. The purpose of this paper is to offer a first-person perspective on inclusion of special interests in academic learning. The paper describes examples of special interests of university students and offers recommendations for university teachers. The author finds that special interests can be a source of academic strength, but can also interfere with learning. The paper argues that including special interests in academic learning is an effective way of including students with autism in higher education, but requires some special provisions.

Boven, F. (2018). Special interests and inclusive academic learning: an autistic perspective. Advances in Autism, 4(4), 155-164
https://doi.org/10.1108/AIA-05-2018-0020

Download PDF Publisher link

Mijn proefschrift

Solitary Persons?